Facebook kommunikáció: beszélgessünk!

Facebook kommunikáció nélkül olyan a céged, mint a zsákutca végében eldugott üzlet. Van, létezik, de csak az tud róla, aki éppen arra téved. A Facebookra egyre több ember téved, így ki kell használni a lehetőséget. A Virágkötészeti magazin legutóbbi számában megjelent cikkem épp erről szól.

 

FB

Facebook kommunikáció

Ahogy a közösségi média szép lassan bekúszott az életünkbe, úgy változott a marketing is. A nyomtatott sajtós, egyoldalú reklám megjelenésekkel szemben a Facebookon kommunikáció folyik, aminek legfőbb jellemzője a kétoldaliság. Nemcsak tényként közlünk valamit, hanem arra visszajelzéseket, reakciókat várunk és jó esetben kapunk.

 

Ma több mint 40 millió vállalkozásnak van Facebook oldala világszerte. Itthon is egyre többen felismerik, hogy egy vállalkozásnak szüksége van szabályos üzleti oldalra, hisz ez olyan plusz lehetőségeket biztosít, amik segítenek hatékonyabbá, eredményesebbé tenni az üzenetek eljuttatását a leendő vásárlókhoz.

 

A Facebookon a vállalkozások beszélgetnek a vásárlóikkal, eseményeket szerveznek nekik, visszajelzést várnak, igazi kapcsolatokat építenek. A Facebookkal kitárult a világ, már nem csak a szűk környezetünkben élőkhöz juthat el a cégünk híre, hanem szinte bárkihez a világon. A Facebookozó emberek szórakozni szeretnének és újdonságokat látni, tehát ezt kell számukra nyújtani. A rengeteg hírfolyami bejegyzés közt valahogy ki kell tűnni, meg kell ragadni a néző figyelmét.

 

 

Figyelem felkeltés

Az interneten is a legnagyobb érték a figyelem. A hatalmas adatmennyiségben ennek megszerzésére csak pillanatok állnak rendelkezésre. Egy ütős kép, egy jól eltalált mondat képes arra, hogy felkeltse az érdeklődést és akár válaszra is méltassa olvasóját. A legegyszerűbb válasz a reakció gombok megnyomása, ami olyan akár egy fejbólintás. Igazán azonban annak örülünk, ha valaki szavakkal is kifejezi gondolatát, közlendőjét, hisz ebből bővebb információkhoz jutunk, következtetéseket, tanulságokat vonhatunk le. Nemcsak olvasni érdemes ezeket a hozzászólásokat, hanem reagálni is rájuk, visszakérdezni, ha nem világos, megköszönni a dicséretet, kritikánál rákérdezni, hogy szerinte hogy lehetne jobban csinálni.

 

Érdemes úgy beállítani az oldalt, hogy oda bárki tudjon bejegyzést, képet feltenni. Tapasztalatom szerint ritkán fordul elő, hogy oda nem illő tartalmat tesznek, ha pedig még is, azt le lehet törölni. A negatív kritikákat is kezelni kell, az azonnali törlés nem a legjobb megoldás. Olvassuk el többször, ne csípőből, haragból válaszoljunk. Hagyjunk időt, hogy leülepedjen bennünk. Tiszta fejjel, később újra elolvasva másként fogjuk látni a dolgokat és jobb választ is tudsz adni a kekeckedőnek.

 

Sokan azt mondják, hogy azért nem foglalkoznak a Facebookkal, mert rengeteg idő elmegy vele. Való igaz, könnyen el lehet veszni a sok információban, a „csak még ezt megnézem” hozzáállással órákat lehet eltölteni az oldalon. Sokkal célravezetőbb és időkímélőbb, ha koncentráltan vagyunk jelen. Amikor fent vagyunk ne hagyjuk magunkat elcsábítani, használjuk az időzítés funkciót, amivel akár 180 napra előre is megírhatjuk a bejegyzéseinket.

 

Érdemes egy hónapra előre megtervezni a Facebook posztokat, figyelembe véve az adott hónap aktualitásait, ünnepeit, névnapjait, stb. Az időzítés funkcióval a nyugisabb napokon beütemezhetjük előre a bejegyzéseket és azok automatikusan megjelennek majd a kívánt időpontban. Így nem kell például az anyák napi nagy hajtásban azon idegeskedni, hogy nincs idő a Facebookra, nyugodtan foglalkozhatunk a vevőkkel. Mindeközben pedig a beütemezett bejegyzések újabb leendő vevőkhöz juthat el. A Facebook üzleti oldal kezelését, akár egy alkalmazottra is rábízhatjuk, akinek jó a helyesírása és sem cenzúrázni, sem irányítani nem kell.

 

Az erőszakos kommunikáció már nem működik

A ’90-es évek hangzatos reklámszövegei (Vedd! Meg! Azonnal! Csak nálam!, stb) nem működnek. Az erőszakos felszólításokat felváltotta a szelíd párbeszéd, aminek alapja a bizalom. Ez pedig csak lassan, de nagy figyelemmel építhető fel. Ennek jegyében szabad bevallani hibáinkat, tévedéseinket, dicsérni a konkurenciát, viccelődni, bemutatni az új kollégákat. Az ilyen kommunikációval nem azt érzi a vevő, hogy valamit lenyomtak a torkán, sokkal inkább azt, hogy azért vesz valamit, mert kell neki, mert Ő úgy döntött.

 

A Facebookon a vevőkről, az Ő gondjaikról kell beszélni, nem magadról. Az öncélú posztolgatás csak eltávolítja őket az üzletedtől. Ha csak virágcsokrokról készült képeket teszünk ki az oldalra minden nap – bármilyen szépek is -, egy idő után unalmassá válnak a rajongóknak. Eleinte még megnyomják a tetszik gombot, aztán már azt sem. Végül pedig el is hagyják az oldalt vagy maradnak ugyan, de mivel nem aktívak, a Facebook nem mutatja meg nekik a bejegyzéseinket. Változatos érdekes tartalmak készítése lehet a megoldás. Nyugodtan megoszthatunk pl. növényápolásról, kertészkedésről cikket, minden olyant, ami érdekelheti a rajongó tábort. A sértő, ízléstelen és politikai tartalmakat viszont kerüljük.

 

Sokan a Facebook játékokban sejtik a siker titkát. A játék első ránézésre valóban hatásos, alkalmas arra, hogy egy kis figyelem vetüljön az üzleti oldalunkra. Semmiképp sem szabad azonban hosszú távú és jó eredményt várni tőle. Ha minden héten van nyereményjáték, akkor annak nincs vonzereje és csak a nyereményvadászokat vonzza az oldalra, igazi rajongókat nem. Célszerű olyankor indítani a nyereményjátékot, amikor a többi hasonló oldal nem indít. Pl. Karácsony és Valentin-nap előtt nagyon sok nyereményjáték van, így a sok közt csak egy lesz a Tiéd. Januárban alig van játék, így akkor sokkal könnyebb kitűnni. Bár az üzleti oldalak többsége fittyet hány rá, a Facebook oldalon indítható nyereményjátékoknak is pontos szabálya van, amit saját érdekünkben nem árt betartani.

 

Tényleg a lájkok száma a siker mércéje?

Többen még mindig a lájkok számában mérik a sikert, pedig sokkal érdemesebb a bejegyzések elérését és az interakciókat figyelembe venni. Ha valami tetszik az internet népének az futótűzként terjed, de a rajongók elköteleződését pedig csak a párbeszéd hozhatja meg. Az aktivitást a Facebook is meghálálja, minél több reakció van egy bejegyzésre, annál több felhasználónak mutatja meg a bejegyzést és ajánlja az oldalt lájkolásra. Sőt, mindezt ingyen. Megéri kérdésekkel beszélgetést kezdeményezni, válaszolni a kommentekre, üzenetekre. A Facebook ingyenes elemzési funkciója megmutatja, hogy mi volt népszerű az olvasók körében, még azt is látjuk, hogy a megosztásoknál mennyi lájk érkezett. A népszerű, még mindig aktuális tartalmakat pár hónap múlva újra kitehetjük.

 

A legújabb trend a videó. Egyszerű diavetítést 2-7 fotóból készíthetünk. A virágüzletről készített videó mindig jól teljesít. Most már akár élő videó készítésére is lehetőség van. A videóban szereplő személy az élő sugárzás közben látja a reakciókat és a hozzászólásokat, az azonnali kérdésekre azonnali válaszokat tud adni.

 

A siker titka a kitartásban és a folyamatosságban rejlik. Nem elég jelen lenni a Facebookon, mindezt célzottan, tudatosan és kétirányú kommunikációval kell tenni. Az értékes, látványos és érdekes tartalmak odavonzzák a vásárlókat. Az innen-onnan lopott fotók, tartalmak egy ideig működhetnek, de hosszútávon csak is az őszinteség és a becsületes játék a célravezető. Röviden megfogalmazva a Facebook kommunikáció sikerének titka szerintem: Vond be a vásárlókat, beszélgess velük, legyél őszinte!

 

Nézd meg, hogyan csináják mások!

Sikertörténetek a Facebookon

 

 

Tetszett a cikk? Kövesd a Virágos marketing tippeket a Facebookon, hogy ne maradj le semmiről és iratkozz fel a Hétfői papírusz hírlevélre, hogy már hétfő reggel inspiráló tippeket kapj az üzleted felvirágoztatásához.

 

Szívesen beszélgetnél másokkal marketing ötletekről és/vagy kérdéseid vannak, amire szeretnél választ kapni? Csatlakozz a Virágos marketing tippek zárt csoporthoz, hogy együtt ötletelve még eredményesebb lehess!

 

Nézd meg ezeket is!

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .