Fekete péntek (Black Friday) és társaik – kell ez nekünk?

Pár éve nálunk is egyre terjed az Amerikából begyűrűzött Black Friday, azaz fekete péntek. Ezt is úgy magyar módon csináljuk. Megtartjuk a jól csengő nevet, vagy még azt sem, módosítjuk az időpontot, a kedvezménnyel pedig spórolunk. 

 

 

black-friday

Mi az a Black Friday (fekete péntek)?

A Wikipédia megfogalmazása szerint: „A Black Friday (magyarul fekete péntek) a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete… Mivel a hálaadás az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökére esik, a fekete péntek november 23-29. közé esik.”

A „Black Friday” Amerikában csaknem ötven éve létezik és nagy karácsonyi bevásárlások kezdetét jelenti. A háladás utáni napon hatalmas akciókkal (70-90%) és áruválasztékkal várják az üzletek a vásárlókat.

Bár Amerikában ez elsősorban a fizikai boltttal rendelkező üzletek kezdeményezése, nálunk inkább az internetes kereskedők vezették be. Pár éve, amikor elkezdett terjedni az akció, több nagyobb webáruház is lefagyott és használhatatlanná vált a rövid időn belüli hatalmas, nem várt mennyiségű oldallátogatás miatt. A műszaki cikkeket kínáló Edigital pl. a szervereiket előzetesen felkészítette a szokásos terhelés 5-szörösére, ám a forgalom több mint 30-szorosa lett az átlagosnak. Azóta már felkészültebbek a rohamra és az akció időpontjának előrehozásával vagy idejének megnyújtásával próbálják csillapítani az egyidőben jelentkező forgalmat.

Egyre több üzlet tart fekete pénteket Magyarországon is az amerikaival megegyező napon, azaz az első adventi vasárnapi előtti utolsó pénteken. Nálunk azonban nem annyira elterjedt még ez a vásárlási akció, és nincsenek olyan mértékű leárazások, mint külföldön. Nagy áruházak is csak egy-egy, ráadásul olcsó terméket kínálnak 80% kedvezménnyel, a többségükből viszont csak 10-20%-t engednek, ami nem több mint egy átlagos évközi akciónál.

Sokan azzal igyekeznek vásárlókat szerezni, hogy egy héttel előre meghirdetik a Black friday akciókat. Pl. az idén a Magyar Telekom fekete pénteke nov. 18 és 20 között tart.

Mások pedig új nevet is adnak az akciónak, pl. Red Friday (Piros péntek), Kék csütörtök, Green Friday (Zöld péntek), White Friday (Fehér péntek). Olyannal viszont még nem találkoztam, akinek valóban hatalmas akciói lettek volna.

 

Mi az a Cyber Monday?

 

Cyber Monday az internetes éra szüleménye, 2005-ben írtak róla először, hivatalos magyar neve még nincs is. Cyber Monday egy marketing eszköz, ami direkt az internetes kereskedelemhez találtak ki, a Fekete Péntek után következő első hétfői napot illetik ezzel a névvel. Ez is az Egyesült Államokból ered, célja, hogy online vásárlásra buzdítsa az embereket.

Amerikában az online kereskedők ezen a napon realizálják a legtöbb megrendelést az év folyamán. Ez abból is adódik, hogy Black Fridayen az emberek az áruházakat, üzleteket rohamozzák meg a kitűnő akciók reményében, így nincs idejük a gép előtt ülni.

 

Mi az a Szinglik napja?

Kínában az Alibaba webáruház kezdeményezésére 2009 óta november 11-én tartják a Szinglik napját (Single’s day), ami a világ legnagyobb online kiskereskedelmi eseménye. Az idén az egymilliárd dolláros vásárlási álomhatárt már a nap ötödik percében megdöntötték.

 

Erre figyelj ha Fekete péntek akciót indítasz!

Ha valaki úgy dönt, hogy Black Friday akciót indít, nem árt előzetesen felmérni az igényeket és bővíteni a kapacitásokat. Könnyen visszájára fordulhat minden, ha a cég a tényleges árukészletet meghaladó mennyiségre fogad el rendelést és azokat nem vagy csak hatalmas csúszással tudja teljesíteni. Ugyancsak kerülendő, hogy egy-egy termékből csupán 1-2 darabot kínáIjunk kedvezménnyel. Szintén nem érdemes trükközni az árakkal, pl. valótlanul feltüntetni az eredeti árat, hogy nagyobbnak tűnjön a kedvezmény. Az ilyen bakikkal gyorsan ki lehet vívni a vásárlók haragját.

Ez az egyetlen nap is kiemelt forgalmat hozhat a vállalkozásoknak. Jó megoldás, ha a kedvezménnyel vásárolható termékek körét és a kedvezmény mértékét az utolsó pillanatig titokban tartjuk, csak az akció tényét kommunikáljuk napokkal előtte. Ezzel is fokozhatjuk a várakozást.

 

További olvasnivalók hasonló témában:

✿ Pinterest, a kreatív nők mekkája

✿ Twitter kell még valakinek?

✿ Vevőszerzés a túlélés alapja

Szeretnél több ingyenes tudást kapni? Kövesd a Virágos marketing tippeket a Facebookon, hogy ne maradj le semmiről.

Iratkozz fel a Hétfői papírusz hírlevélre, hogy már hétfő reggel inspiráló tippeket kapj az üzleted felvirágoztatásához.

Csatlakozz a Virágos marketing tippek zárt csoporthoz, hogy együtt ötletelve még eredményesebb lehess!

Nézd meg ezeket is!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .