Hogyan szerezzek hírlevél feliratkozókat?

A legutóbbi Hétfői papiruszban ismét méltattam a hírlevélküldést, sőt mi több egyszerűen csodafegyvernek neveztem. Kaptam egy teljesen jogos kérdést, amire azonnal válaszoltam röviden és megígértem, hogy a blogon részletesen is írok a felvetésre.
A kérdés így hangzott: “A honlapon milyen formában lehet elkérni az email címet, hogy ne legyen tolakodó hatása? Vagy hogy szerezzem meg az oldalra a látogatók címét? Erre valami tipped?”

Miért adják meg az emberek az email címüket?

Nagyon sok spam (kéretlen levél) érkezik az emberek email fiókjába, ezért egyre bizalmatlanabbak, egyre kevésbé adják meg az email címüket.
Az email cím elkérésnél is alapkövetelmény a bizalom megszerzése. Amíg nincs bizalom, addig nem igen adja meg senki az email címét, mert fél, hogy visszaélnek vele, utálja a kéretlen leveleket.
A bizalom egyik legjobb eszköze, ha a honlapon van adatvédelmi nyilatkozat és a NAIH engedély szám is fel van tüntetve.
Nagyon sok olyan honlappal és webáruházzal találkozom, ahol ezek nem találhatók meg, pedig törvényi előírás, büntetés jár a hiányukért.
Mindenféle adatkezelést, többek közt a hírlevél küldést is előzetesen be kell jelenteni a 2012 január elsején létrejött a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak (NAIH). Az oldalukról letölthető forma nyomtatványon nyilatkozni kell, hogy milyen célból, milyen adatokat gyűjtünk be, ezeket hogy tároljuk és dolgozzuk fel. A nyomtatvány beadása ingyenes, akár postai, akár internetes úton beküldhető. Ha a lap kitöltésével kapcsolatban mindent rendben talált a hatóság, akkor 2-30 napon belül megküldik az engedély, az engedély számmal együtt. Az engedélyt számát a honlapon is fel kell tüntetni, és jó, ha a feliratkozó űrlapon is megtalálható, mint pl nálam is a Hétfői papirusz feliratkozásnál.
Amint benyújtottuk a kérelmet, máris elkezdhetjük a címek gyűjtését.
Az emberek akkor adják meg leginkább az email címüket, ha azért rögtön kapnak valami hasznosat cserébe. Lehet ez pl. egy 5-10%-os kupon, amit levásárolhatnak a webáruházban vagy az üzletben vagy egy letölthető könyv, ami értékes információkkal szolgál (szokás ezt csalinak is hívni).
Nálam ilyen a Facebook kisokos. Egy virágüzletnél vagy virágküldő szolgálatnál lehet pl. a legkedveltebb 10 szobanövény gondozási tippje, virágtartósitási praktikák, stb.

A másik ok, amiért szívesen feliratkoznak, ha valami olyan ígéretet kapnak, ami hosszútávon segíti őket, megoldja valami problémájukat. Nálam így szól a Hétfő papirusz csalogatója:

“Vágysz rá, hogy üzleted igazi oázissá változzon?

Szeretnéd, ha rendszeresen kapnál azonnal használható ötleteket az üzleted felpörgetéséhez?

Online marketing trükkökért, Facebook praktikákért, vevő csalogató ínyencségekért, vevő pénztárca nyitogató ötletekért iratkozz fel a Hétfői papirusz hírlevélre!”

Virágüzlet adhat egy olyan ígéretet, hogy
  • hetente új növénygondozási tippeket vagy ismertetőket küld,
  • értesítőt küld a heti névnapokról, virágos eseményekről,
  • értesít a hozzátartozók szülinapjáról (bár ehhez azért külön programozás is kell),
  • elsőként értesíti a feliratkozókat a közelgő akciókról.
Webáruhátnál nagyon jó megoldás az is, ha a vásárlásnál megadott adatok alapján rögtön felajánljuk a hírlevél feliratkozást. Fontos, hogy erre mindig kérjünk külön engedélyt/hozzájárulást a vásárlótól. Az, hogy valaki vásárolt nálunk még nem jogosít fel bennünket arra, hogy emailekkel bombázzuk.
A feliratkozási lehetőséget több helyen is helyezzük el az oldalon, hogy a látogatónak ne nagyon kelljen keresgélnie. Jó megoldás az is, ha az oldal elhagyása előtt felugró ablakban emlékeztetjük a feliratkozási lehetőségre.

Hogy gyűjtsünk email címet az üzletben?

Az üzletben is nyugodtan elkérhetjük a vevő email címét. Amíg kötjük a csokrot, elmondhatjuk neki, hogy milyen előnyöket tudunk biztosítani a hírlevéllel és megkérhetjük, hogy Ő közben írja le az email címét. Akkor, ott rögtön nyomjuk a kezébe a tollat és a papírt, mert mire hazaér elfelejti, meggondolja magát stb.

Hatásos megoldás az is, ha az üzletben rögtön adunk a vásárlónak egy apró ajándékot vagy a következő vásárlásánál felhasználható kupont az email címének megadásáért cserébe.
Megtehetjük azt is, hogy pl. advent köszöntő vagy bolt születésnapját ünneplő rendezvényt tartunk, amit jó előre beharangozunk. A betérőket kávéval, teával és aprósüteménnyel várjuk és megkérjük őket, hogy adják meg a levelezési címüket, hogy a legközelebbi rendezvény előtt időben értesíteni tudjuk.
Egy a lényeg, ha valaki betér a boltba vagy meglátogatja a honlapot, webáruházat, azt ne engedjük el egykönnyen. Finoman, de hatásosan győzzük meg, hogy a hírlevél feliratkozás mennyire előnyös számára.
Kövesd a Virágos Marketing Tippeket a Facbookon is és  iratkozz fel a Hétfői papírusz hírlevélre, hogy már hétfő reggel inspiráló tippet kapj az üzleted felvirágoztatásához!