az online marketing legfontosabb alapfogalmainak, a leggyakoribb internetes szakkifejezéseknek rövid, egyszerű, érthető definíciója

 

4P (marketingmix) a marketing négy alapeleme az angol nyelvű kezdőbetűkből Product, Price, Place, Promotion (Termék, Ár, Hely, Promóció)

A/B teszt (A/B split, split run): Két különböző kampányelem (szöveg, kép, hírlevél stb.) egyidejű, azonos mintavételű vizsgálata. Például a hírlevéllista felének az A változatú szöveget küldjük, majd ugyanennyi személynek a B szövegváltozatot. Az eredmények mérésével és elemzésével állapítjuk meg, hogy melyik változat a hatékonyabb, melyik konvertál jobban.

AIDA modell: A reklámkampányok felépítésének módszertana az egymás után következő elemek angol elnevezéséből származtatva. Az elemek sorrendje. Figyelem felkeltés (attention), érdeklődés megszerzés (interest), vágykeltés (desire), végül pedig cselekvés, aktiválás (activation).

Avatar (avatár, becekép): a saját személyünket azonosító kis képecske vagy grafika, pl. Facebookon a profilképből generált kis, négyzet formátumú képecske, amit a posztjaink mellé helyez a rendszer. Ugyanígy avatár a Facebook oldalak kis képecskéje, vagy weboldalak neve előtt megjelenő kis azonosító ábrácska, ami akár a cég logója is lehet.

Adatvédelmi nyilatkozat: 2011. évi CXII. törvény (Info tv.) 65-68. §-a rendelkezik a személyi adatok védelméről és előírja, hogy azokon a weboldalakon, ahol személyes adatokat (név, cím, email cím, telefonszám, stb) kezelnek fel kell tüntetni a kezelt adatok körét, a kezélés célját és módját, felhasználásukat.

Adatvédelmi nyilvántartási szám (lajstrom szám): a 2011. évi CXII. törvény (Info tv.) rendelkezései szerinti NAIH bejelentéskor kapott egyedi azonosító szám, amit a honlapon is fel kell tüntetni.

Affiliate (partnerprogram)  A programban részt vevők tovább ajánlják a program tulajdonosának termékét, cserébe az ajánlásnak köszönhető vásárlások után jutalékot kapnak a program tulajdonosától.

Arculat: egy cég, vagy közösség azonosítására szolgáló külső jegyek (formák, színek, képek, hangok stb.) összetett rendszere. Segít a beazonosításban és az egységes szervezeti megjelenésben, amely az ügyfeleknél az első benyomást jelenti.

Augmented reality (AR, kiterjesztett valóság): a használó a képernyőn a valóságos környezetét látja, kiegészítve olyan elemekkel, amelyeket a szoftver generál. A generált virtuális elem a képernyőn beilleszkedik a valóságos környezetbe, és a látványa, hangja interakcióban áll azzal. A használó az eszközén meghatározott típusú interakciókba léphet a virtuális elemmel. Az AR technológia a játékok mellett tudomány, sport, autós navigáció területek kedvence. Ilyen alkalmazás például a Pokémon Go.

B2B (Business to Business): Cégek közötti piac, amikor cégvezetőknek szeretnénk eladni.

B2C (Business to Consumer): Lakossági piac, amikor végfelhasználóknak, magányszemélyeknek árusítunk.

Banner: honlapon lévő virtuális reklámtábla, egy kép, vagy néhány képkockából álló mozgókép. Leggyakrabban weboldalak fejlécében, oldalsávjaiban, valamint egyes cikkek bekezdései közt találkozhatunk velük.

Bejegyzés (post, poszt): blogokba, Facebook oldalra írt poszt, szöveges, képes tartalom.

Blog (webnapló): interneten írt napló. Tartalmára vonatkozóan nincsenek megkötések, bárki bármilyen témában írhat, lehet szakmai jellegű vagy akár személyes is. Blogot írhatunk saját honlapunkon, de akár ingyenes blogmotorok szerverein is. Pl. blogger.com, blog.hu, reblog.hu.

Blogroll: blogajánló, más weboldalra, kifelé mutató link

Brand: (márka): egyedi megkülönböztető jelzéssel ellátott termék. “Egy név, kifejezés, jel, szimbólum, dizájn, vagy ezek kombinációja, amelynek célja, hogy egy eladó vagy eladói csoport termékét vagy szolgáltatását azonosítsa, és megkülönböztesse a versenytársakétól.” (Amerikai Marketing szövetség).

Bounce rate (lepattanás, visszapattanás): Azok az oldal elhagyások, amikor a látogató az érkezési oldalt bezárja anélkül, hogy egy másik aloldalra lépett volna. A kereső ezt úgy értelmezi, hogy az oldal rossz minőségű, nem releváns. Minél alacsonyabb, annál jobb.

Célcsoport/célközönség: embereknek vagy vállalkozásoknak azon csoportja, akiknek el akarunk adni, akiket a kampányainkkal megcélzunk.

Content marketing (tartalommarketing): minden olyan marketing, amely tartalmat állít elő, azt publikálja és különböző csatornákon terjeszti azzal a céllal, hogy vásárlókat szerezzen. Az információ bemutatható a legkülönbözőbb formákban, ideértve a híreket, videókat, jelentéseket, e-könyveket, infografikákat, esettanulmányokat, használati utasításokat, cikkeket, fotókat, applikációkat és így tovább.

Cookie (süti): információegyüttes, amit a szerver küld a böngészőnek, majd a böngésző visszaküld a szervernek, hogy a felhasználó igényeket, szokásokat figyelembe véve a felhasználói élmény növekedjen.

CPC (cost per click): kattintás alapú ár. Hirdetéseknél az egy kattintásra eső fizetendő összeg.

CRM (Customer Relationship Management): ügyfélkapcsolat-kezelés.

Cross-selling (keresztértékesítés): Az értékesítés során egy kiegészítő termék felajánlása, amire szintén szüksége lehet.. Pl. a cserepes virág mellé ajánlunk neki tápoldatot, hogy hosszan szép legyen a virág.

CPM (cost per mille): ezer megjelenésre jutó ár. Hirdetéseknél az az összeg, amit azért fizetünk, hogy 1000 ember részére megjelenik a hirdetés.

CTA (Call to action): felszólítás, amivel megmondjuk a látogatóknak, hogy mit tegyenek. Pl. kattintsd ide, iratkozz fel, töltsd ki, stb..

CTR (click through rate): átkattintási arány. Azt mutatja, hogy azok, akik számára megjelent a hirdetés, milyen arányban kattintottak rá. Százalékos arány, amit úgy kaptunk, hogy a hirdetésekre kattintások számát osztjuk a megjelenések számával.

Direkt marketing: a célcsoport tagjainak névre szóló ajánlatot adunk/küldünk, leggyakrabban postai levél, közvetlen értékesítés, vagy email formájában.

DM (Direct Mail): Névre szóló reklámlevél.

Domain: (ejtsd: domén) internetes cím, egy egyedi internetes azonosító. A honlap azonosítója, amelynek formátuma pl: www.viragutazo.hu. Az utolsó karakterek általában az országot jelölik, pl. ,hu Magyarország, de lehet com, eu, info, stb is. A domain név első része lehet ékezetes is, a betűkön és a számokon kívül azonban csak kötőjelet tartalmazhat. Az ékezetes nevek nem igen terjedtek el.

Egyedi látogató (unique visitor): olyan látogató, aki egy adott weboldalt egyszer letöltött. Minden egyedi személyt (IP-címet) csak egyszer rögzít a webanalitikai rendszer, így az egyedi látogatók számában a visszatérő felhasználók is egyénenként csak egyszer jelennek meg.

Elérés (reach): azt mutatja, hogy hányan emberhez jutott el a bejegyzés, hirdetés. Csupán az oldalon való megjelenést jelenti, az egyáltalán nem biztos, hogy ténylegesen láttál is, olvasták, megnézték.

Érkezési oldal (Landing page): speciális weboldal, amire egy adott céllal (termék, szolgáltatás eladás, hírlevél feliratkozás, stb) és egy adott helyről (Adwords hirdetés, Facebook, stb.) érkeznek a látogatók. Például, ha Facebookról szeretnénk hírlevél feliratkozókat gyűjteni, akkor erre készíthetünk egy fogadó oldalt. A Facebookról érkező látogatók itt feliratkozhatnak a hírlevélre, ezáltal mérhetővé válik a hirdetés hatékonysága.

Facebook: a közösségi marketing egyik meghatározó felülete. Magán személyként és cégként is rengeteg ingyenes funkcióval rendelkezik, de fizető hirdetések kedvező áron érhetők el. Kapcsolat építésre, vevőszerzésre egyaránt kitűnő.

Facebook csoport: azonos érdeklődési körű emberek gyűjtő helye a Facebookon. Lehet nyilvános, zárt vagy titkos. Az adminisztrátor által kialakított szabályok szerint működik.

Facebook esemény: üzleti oldalakhoz hozható létre egy konkrét időpontra vagy maximum négy hónapos időtartamra. Rendezvényre, speciális akcióra érdemes létrehozni és embereket meghívni rá.

Facebook privát profil: magánszemélyeknek való Facebook felület, adatai megadásával bárki regisztrálhat.

Facebook üzleti oldal (Rajongói oldal): cégek, vállalkozások, márkák, híres embereknek (politikus, zenész, színész) Facebook felülete. A rajongók gyűjtésére, vevőszerzések, hirdetések feladására jól használható.

Favicon: kis kép, a böngésző címsorában az oldal URL-je mellett láthatunk. Célja eredetileg a bookmark-ok azaz könyvjelzők közötti megjelölés, azonosítás volt.

Flekk: nyomdai oldal, jellemzően 1500–2000 karakter.

FTP (File Transfer Protokoll): interbetes fájl-átvitelre vontakozó szabvány

Forgalom: az oldaladra érkező látogatók, érkezésük szerint tovább bontható: hirdetésim direkt, kereső, Facebook forgalom, stb.

Gerillamarketing: nem szokványos, általában meghökkentő marketingakció.

Google+: (Google Plus): a Google közösségi média eszköze, ahol követőket gyűjthetünk és megoszthatjuk gondolatainkat, híreinket.

Google Adsense: A Google hirdetési rendszere. A weboldalak, blogok számára teszi lehetővé, hogy hirdetéseket jelenítsenek meg és a hirdetésekre való kattintások után pénzt keressenek.

Google Adwords: A Google kattintás alapú (PPC) hirdetési rendszere. A reklám megjelenésért nem, csak a hirdetésre kattintásért kell fizetni.. A hirdetések a Google kereső találati listája tetején, alján vagy mellette szöveges reklámként vagy a Google Adsense hálózatba tartozó honlapokon (ún. display hálózat) szöveges vagy képes hirdetésként is megjelenhetnek.

Google Analytics: A Google elemző eszköze, amiben a honlap, webáruház látogatottságáról, látogatóiról, a beállított célok teljesüléséről tudhatunk meg hasznos infromációkat.

Google Maps (Google térkép): A Google térkép rendszere, ahova a cégek is ingyen felkerülhetnek Google My Business regisztráció után.

Google My Business (Google Cégem): a Google vállalkozásoknak kialakított ingyenes felülete. A regisztrál cégek adatai megjelennek a Google Keresésben, a Google Térképen és a Google+-on, így könnyen elérhetővé válnak.

Google Search Console ingyenes Google szolgáltatás, segítségével ellenőrizhetők a honlapok hibái, Google keresőben megjelenő eredményei

Google Trends (Google trendek): Google ingyenes szolgáltatása, amiből megtudhatjuk, milyen szavakra keresnek az emberek leginkább a neten, 2004-ig visszamenőleg képes megmutatni az egyes szavak keresési trendjeit, relatív értékben.

Hacker: számítástechnikai szakember, aki bizonyos informatikai rendszerek működését a publikus, avagy a mindenki számára elérhető szint fölött ismeri, és a tudását többnyire illegálisan, mások megkárosítására használja. Az etikus hackerek az ártó szándékú hackerek leleplezésére szakosodtak.

Hashtag (címke): a kettős kereszt, azaz a # jelet hívjuk hashtagnek. Ha valamit megcímkézel, akkor az kattintható linkké válik. Rákattintva minden olyan bejegyzést láthatsz, amit ugyanezzel a címkével láttak el.  A címkézéshez a # jel mögé közvetlenül kell írni a szót vagy összetételt szóköz nélkül. Pl. #francialevendula

Headline (főcím): hirdetés, cikk, stb figyelem felkeltő címe.

Hírlevél: tömegesen küldött email, amit önkéntesen, hírlevél küldés címén megadott email címekre küldünk. A magyar szabályok szerint először is be kell jelentkezni az adatvédelmi nyilvántartásba, hogy az adatokat kezelhessük. Minden feliratkozótól be kell kérni a teljes nevét és e-mail címét és minden hírlevélben lehetőséget kell biztosítani a leiratkozásra.

Hype (nagy felhajtás). egy vezető hír, egy esemény, stb, amikor a csapból is egy adott téma folyik.

Instagram: egy közösségi hálózat, amely okostelefonon történő fényképek és rövid videók megosztásán alapul.

Internet penetráció: internet elérés teljes lakosságra vetített arányszáma

IP-cím (Internet Protocol-cím): egy egyedi hálózati azonosító, amelyet az interneten kommunikáló számítógépek egymás azonosítására használnak.

Karakter: egy betű vagy írásjel.

Keresőmarketing (SEM., Search Engine Marketing): az online marketing részterülete, célja egy weboldal láthatóságának növelése a keresőprogramokban. A keresőmarketing gyűjtőfogalom, része a keresőoptimalizálás (SEO) és a keresőhirdetések kezelése.

Keresőmotor: a keresők (google, yahoo, stb.) webszerverén működő program, amely meghatározott időközönként automatikusan végigjárja az Internet részeit, megvizsgálja a már korábban megtalált weboldalak változásait, és egy kereshető listát készít az újonnan felbukkant honlapok kulcsszavaiból.

Keresőoptimalizálás (SEO, Search Engine Optimalization):  a weblap keresőmotorokban való megjelenésének javítása a “normál” (organikus), azaz  nem fizetett keresési eredményekben. Általánosságban minél előrébb, azaz jobban rangsorolva található meg a találati listában a honlap, annál több látogatást szerez a kereső használóitól.

Keresőpozíció: weboldal megadott kulcsszóra a kereső találati oldalán elfoglalt helyezése.

Keresztértékesítés (Cross-selling): Az értékesítés során egy kiegészítő termék felajánlása, amire szintén szüksége lehet.. Pl. a cserepes virág mellé ajánlunk neki tápoldatot, hogy hosszan szép legyen a virág.

Kiterjesztett valóság (augmented reality, AR): a használó a képernyőn a valóságos környezetét látja, kiegészítve olyan elemekkel, amelyeket a szoftver generál. A generált virtuális elem a képernyőn beilleszkedik a valóságos környezetbe, és a látványa, hangja interakcióban áll azzal. A használó az eszközén meghatározott típusú interakciókba léphet a virtuális elemmel. Az AR technológia a játékok mellett tudomány, sport, autós navigáció területek kedvence. Ilyen alkalmazás például a Pokémon Go.

Komment: (comment, megjegyzés) : egy blog bejegyzéshez vagy Facebook poszthoz fűzött megjegyzés. A megjegyzések írását a szerző megtilthatja, korlátozhatja vagy megjelenésüket előzetes engedélyhez kötheti.

Konverzió: mérőszám, ami az előre kitűzött üzleti célt megvalósulásának arányát mutatja. A konverziós ráta az adott időszakra eső konvertált látogatók aránya a teljes mintához képest. Például ha a holnap látogatóinak száma naponta 100 és abból 2 vásárol, akkor 2% a konverzió.

Közösségi marketing: A közösségi oldalakon (pl. Facebook, Twitter, LinkedIn) folytatott marketing tevékenység. Elsősorban a kapcsolatépítésre, a bizalomépítésre, az ügyfelekkel való kommunikációra alkalmas, közvetlen értékesítésre, direkt reklámra kevésbé. Akkor igazán hatékony, ha nem csak egyirányú kommunikációt folytat a cég, hanem részt vesz a közösség életében, visszajelez a felhasználói, olvasói igényekre.

Közösségi média (social media): egy médiaeszköz, ahol az üzenetet közösségi interakciókon keresztül szórják szét. A közösségi média az internetet és az online megjelenési lehetőségeket aknázza ki azért, hogy az egyszerű közlésből interakciók, vagyis kommunikációk váljanak. Elősegíti, hogy az emberek tartalom befogadókból tartalom szerkesztővé alakuljanak. Hazánkban a legismertebb és legkedveltebb közösségi média eszközök: Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Pinterest.

Kulcsszó (keyword): egy vagy több szóból álló kifejezés, amit az internetezők a keresőkbe (pl. Google) írnak, hogy az őket érdeklő témára rátaláljanak.

Kulcsszókutatás (keyword searc): A keresőoptimalizálási tevékenység azon része, amikor az adott témához minél több releváns kulcsszót keresünk. Célja, hogy összeálljon egy lista azokról a kifejezésekről, amire legtöbben keresnek és ezekre később online tartalmakat gyártsunk, hogy minél jobb eredményeket érjünk el a keresőkben.

Landing Page (kapu- vagy érkezési oldal): Speciális weboldal, amire egy adott céllal (termék, szolgáltatás eladás, hírlevél feliratkozás, stb) érkeznek a látogatók. Például, ha Facebookról szeretnénk hírlevél feliratkozókat gyűjteni, akkor erre készíthetünk egy érkezési oldalt. A Facebookról érkező látogatók itt feliratkozhatnak a hírlevélre, ezáltal mérhetővé válik a hirdetés hatékonysága.

Link (hivatkozás): internetes hivatkozás, kapcsolódási pont két internetes tartalom között. Az általában más színnel vagy aláhúzással megjelölt szövegre kattintva “átugorhatunk” egy másik weboldalra, másik internetes tartalomra.

Linkcsere: egymás honlapjának népszerűbbé tétele végett a szerkesztők kölcsönösen linkeket helyeznek el saját oldalukon, amik a linkcsere-partner oldalára mutatnak.

Linképítés: A kereső optimalizálás részfolyamata. Célja, hogy a weboldalra minél több és erősebb külső hivatkozás vezessen, ami által a weboldal látogatottsága – és az adott szolgáltatás iránt érdeklődők, azt igénybe vevők száma – növekedjék.

Linkrövidítés: nagyszerű eszköz, hogy a hosszú URL-ekből rövid és akár beszédes linket készítsünk, amit aztán külön statisztikázhatunk is, kedvelt link rövidítő rendszerek pl.: goo.gl, bit.ly, TinyURL.com, de használhatunk saját URL rövidítőt is.

Linux: nyílt forráskódú operációs rendszer

Logó: egy cég, szervezet, áru vagy szolgáltatás, azonosítására szolgáló egyedi, jól felismerhető jel. A logó elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés megkönnyítve a tájékozódást a piac szereplői között. A logó nem azonos a márkával, annál szűkebb, hisz a logó csak a márkaelemek egyike.

Márka: (brand):egyedi megkülönböztető jelzéssel ellátott termék. “Egy név, kifejezés, jel, szimbólum, dizájn, vagy ezek kombinációja, amelynek célja, hogy egy eladó vagy eladói csoport termékét vagy szolgáltatását azonosítsa, és megkülönböztesse a versenytársakétól.” (Amerikai Marketing szövetség). Márkaelemek a név, a logó és a design.

Marketing: A marketing egy gazdasági kifejezés, a market = eladni, piacra bocsátani igéből származik még a XVI. századból. A marketing a vevők, vagy felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat.

Marketingkommunikáció: minden vállalati tevékenység, amellyel a cég kommunikál a potenciális ügyfeleivel, régi vásárlóival, partnereivel, befektetőivel stb. azért, hogy azzal a vállalat marketinges céljait előmozdítsa. Marketingkommunikációnak számít a reklám, a cégtábla, a céges weboldal, a névjegykártya, a céges levél papír vagy pl. a Facebook üzleti oldal is.

Marketingmix (4P): a marketing négy alapeleme az angol nyelvű kezdőbetűkből Product, Price, Place, Promotion (Termék, Ár, Hely, Promóció)

Megjegyzés (comment, komment) : egy blog bejegyzéshez vagy Facebook poszthoz fűzött megjegyzés. A megjegyzések írását a szerző megtilthatja, korlátozhatja vagy megjelenésüket előzetes engedélyhez kötheti.

Mozilla Firefox: nyílt forráskódú internetböngésző.

NAIH (Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság) 2011. évi CXII. törvény ( Infotv.) betartását felügyelő állami szervezet.

Netikett: Az angol “netiquette” (network etiquette) magyarosított formája, és az internetes kommunikáció általános illemszabályait foglalja össze. Magában foglalja többek közt az email küldés, a közösségi médiákon való kommunikáció (Facebook, Twitter,fórumok, stb) követendő magatartását.

Nyílt forráskódú szoftverek: szabadon felhasználható, másolható, terjeszthető, tanulmányozható és módosítható számítógépes programok p. a Linux operációs rendszer, a Mozilla Firefox internetböngésző, a WordPress tartalomkezelő-rendszer, OpenOffice.org irodai programcsomag.

Online marketing: internetes eszközök segítségével megvalósított marketingtevékenység.

Organikus elérés: közvetlen, természetes módú elérés: Tartalom, ami fizetett hirdetés nélkül jut el a felhasználóhoz.

OpenOffice.org: nyílt forráskódú irodai programcsomag, pl. szövegszerkesztésre, táblázatkezelésre, prezentáció  készítésre szolgáló moduljai vannak.

Partnerprogram (affiliate): A programban részt vevők tovább ajánlják a program tulajdonosának termékét, cserébe az ajánlásnak köszönhető vásárlások után jutalékot kapnak a program tulajdonosától.

Permalink: direkt URL, webcím, amin keresztül a bejegyzés közvetlenül elérhető

PI (Page Impression): egy weboldal megjelenési száma (azaz hányszor töltötték le).

Pingback: értesítés blogmotorok számára

Popup (felugró ablak): általában a honlap címoldalán megjelenő felső réteg, amely egy aktuális akcióra, vagy hírlevél-feliratkozási lehetőségre hívja fel a figyelmet.

Poszt (post, bejegyzés): blogokba, Facebook oldalra írt bejegyzés, szöveges, képes tartalom.

Pozicionálás: a marketing kommunikáció azon része, amivel megkülönböztetjük magunkat a másik cégektől, amivel kiemeljük magunkat a többi cég közül és választ adunk arra, miért bennünket válasszanak.

PPC (pay-per-click)kattintásalapú hirdetésnek. Olyan hirdetési forma, amelynél nem a hirdetés megjelenéséért, hanem a hirdetésre kattintásért kell fizetni.

PR (Public Relations):közösségi kapcsolatok, a marketingkommunikáció célja itt nem a közvetlen eladás, hanem a jó kapcsolatok ápolása a célközönséggel.

PR cikk: egy vállalat jó hírét keltő, hagyományosan ingyenes sajtómegjelenés.

Promóció – Egy termék népszerűsítésére irányuló tevékenység.

QR kód: kétdimenziós vonalkód, ami egy arra alkalmas eszközzel (pl. okostelefonnal) beolvasva visszafejthető a benne rejtett üzenet. Az üzenet lehet akár egy térkép (pl. Google Maps hivatkozás), egy SMS, vagy egy webcím is.

Remarketing: A remarketing lehetővé teszi, hogy hirdetéseket jelenítsünk meg olyan embereknek, akik korábban már meglátogatták a honlapunkat. Ha úgy érzed, hogy egy hirdetés követ téged bárhova mész, akkor valószínű remarketing hirdetéssel találkoztál.

Retargeting (újracélzás): Retargetinggel azokat az embereket érhetjük el a Facebookon keresztül, akiknek az email címét már ismerjük, pl. a már feliratkoztak a hírlevél listánkra.

ROI (return on investment): a hirdetések befektetésarányos megtérülése, a nettó nyereség aránya a költségekhez képest.

RSS (Really Simple Syndication): hírfigyelő rendszer, jelzi, ha egy ezt alkalmazó weboldalra új tartalom került fel.

Social media (közösségi média): egy médiaeszköz, ahol az üzenetet közösségi interakciókon keresztül szórják szét. A közösségi média az internetet és az online megjelenési lehetőségeket aknázza ki azért, hogy az egyszerű közlésből interakciók, vagyis kommunikációk váljanak. Elősegíti, hogy az emberek tartalom befogadókból tartalom szerkesztővé alakuljanak. Hazánkban a legismertebb és legkedveltebb közösségi média eszközök: Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Pinterest.

Spam: oda nem illő, kéretlen tartalom. Pl. egy email reklám, amit az email cím jogtalan megszerzése után küldenek.

Szegmentálás: a piac kisebb, egynemű elemekre bontása, hogy hatásosabb kommunikációt végezhessünk feléjük.

SEM., Search Engine Marketing (keresőmarketing): az online marketing részterülete, célja egy weboldal láthatóságának növelése a keresőprogramokban. A keresőmarketing része a keresőoptimalizálás (SEO) és a keresőhirdetések kezelése.

SEO, Search Engine Optimalization (keresőoptimalizálás) a weblap keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti “normál” (organikus), azaz  nem fizetett keresési eredményekben. Általánosságban minél előrébb, azaz jobban rangsorolva található meg a találati listában a honlap, annál több látogatást szerez a kereső használóitól.

Süti (cookie): információegyüttes, amit a szerver küld a böngészőnek, majd a böngésző visszaküld a szervernek, hogy a felhasználó igényeket, szokásokat figyelembe véve a felhasználói élmény növekedjen.

Szegmentálás: folyamat, ami során a piacot egynemű csoportokra bontjuk. A szegmentálás révén a piac adott csoportjait egyedi ismérveik ismeretében egyedi módon szólíthatjuk meg (például egy egyedi reklámkampány a pécsi nők részére).

Tagelés (megjelölés): személyek megjelölése fényképeken.

Targettálás: célzás.

Tartalommarketing (content marketing) minden olyan marketing, amely tartalmat állít elő, azt publikálja és különböző csatornákon terjeszti azzal a céllal, hogy vásárlókat szerezzen. Az információ bemutatható a legkülönbözőbb formákban, ideértve a híreket, videókat, jelentéseket, e-könyveket, infografikákat, esettanulmányokat, használati utasításokat, cikkeket, fotókat, applikációkat és így tovább.

TAT (talking about this): beszélnak róla érték, amit a Facebook a hozzászólások, megosztások, lájkok számából állapít meg egy heti adatok alapján.

Telemarketing: telefonos értékesítői- és marketingtevékenység.

Testimonial: ajánlólevél, köszönetnyilvánítás, vélemény, amit megjelenítünk a weboldalon a cég vagy egy termék kapcsán.

Troll: olyan személy, aki provokatív, ingerlő módon, tárgyhoz nem tartozó üzenetekkel bombáz másokat, széthúzást kelt (például internetes fórum, chat, blog, levelező lista).

Twitter: ismeretségi hálózat és mikroblog szolgáltatás, mely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy rövid bejegyzéseket vagy egymásnak szánt üzeneteket írjanak, formázatlan szövegként, maximum 140 karakter hosszúságban.

Unique visitor (egyedi látogató): olyan látogató, aki egy adott weboldalt egyszer letöltött. Minden egyedi személyt (IP-címet) csak egyszer rögzít a webanalitikai rendszer, így az egyedi látogatók számában a visszatérő felhasználók is egyénenként csak egyszer jelennek meg.

Upsell (felülértékesítés): értékesítési tevékenység, amikor egy bizonyos termék vagy szolgáltatás megvásárlásának pillanatában az eladó megpróbálja rávenni a vevőt egy hasonló, de magasabb értékű verzió megvásárlására. Pl. a virágcsokor mellé vázát is kínálunk.

URL (Uniform Recource Locator, egységes erőforrás-azonosító):egy weboldal vagy aloldalának webcíme. pl. https://viragutazo.hu/szolgaltatasok/.

Videómarketing: videómegosztókon keresztül (pl. Youtube, Viddler, AniBoom, stb) konkrét üzleti céllal megjelenített videó. A videók lehetnek hasznosak (oktatóvideók, előadások felvételei, “hogyan csináld” videók), viccesek, elgondolkodtatóak, vagy más módon figyelemfelkeltőek.

Viralitás: vírusszerű terjedés.

Virtuális valóság (virtual reality, VR): Eszközök pl. „szemüveg” vagy „sisak” aminek a segítségével a használójuk a valóságos környezet helyett a szoftver által generált környezetet látja, hallja, tapintja. A használó kötöttségek nélkül léphet interakcióba a virtuális valóság elemeivel, az az érzése, hogy a virtuális valóságban van. A VR-eszközöket leginkább játékokhoz használják, de az oktatás,
tudomány, orvoslás, marketing területén is kedveltek. pl. Oculus Rift, a PlayStation VR, Google Cardboard.

Vírusmarketing: olyan anyagok (videó, prezentáció, kép, e-mail, tanulmány stb.), amik hasznosságuk, érdekességük, szórakoztató jellegük miatt futótűzként és “maguktól” terjednek az interneten, a felhasználók továbbküldik, megosztják őket.

Webanalitika: tevékenység, ami weboldalak sikerességének meghatározására irányul mérések és az azt segítő szoftverek (pl. Google Analytics) segítségével.

Webdesign: weboldalak elkészítésére irányuló programozói, designeri és grafikusi tevékenység.

WordPress: legnépszerűbb nyílt forráskódú tartalomkezelő-rendszer, blogmotorként indult, de bonyolult céges weboldalak, portálok, és webáruházak is kialakíthatók benne.