Marketing a virágüzletekben

Ha nem egészen úgy megy az üzlet, ahogy szeretnéd, ha csak álmodozol a sok pénzes vevőről, a biztos megélhetésről, akkor egyetlen esélyed marad: a marketing.

Biztos vagyok benne, hogy valamiféle marketing tevékenységet Te is folytatsz, még ha nem is tudatosan teszed, nem különítesz el marketing költséget és nincs éves marketing terved. Sokan már a marketing szó hallatán megijednek. Mindez azért van, mert kicsit misztikusnak tűnik és rengeteg a félreértés vele kapcsolatban. Egy előző cikkemben már megpróbáltam rávilágítani a marketing lényegére, most egy virágos példán keresztül szeretném illusztrálni, hogy miért fontos és mit is jelent egy virágüzlet életében a marketing.

Marketing a virágüzletekben

Sokan abba a hibába esnek, hogy azt gondolják, hogy a marketing csak is reklámot jelenti és egyetlen marketing eszközt ismernek, az árengedményt és a hozzájuk társuló kuponokat. Az árengedménnyel több gond is van, egyrészt avval a profitod egy részéről mondasz le, ráadásul, ha gyakran adod, elveszti varázsát, egy idő után már “nem is igen lesz értéke a vásárló szemében”. A vevőid azt gondolhatják, hogy amikor nincs árakciód, akkor jól átvágod őket a magas árakkal.

Azért ne vádold magad, hogy eddig keveset tudtál a marketingről. Mások is így vannak ezzel, csak legfeljebb nem vallják be. A szüleink, nagy szüleink nem adhatták ezt a tudást, hisz nálunk az elmúlt évtizedekig nem volt hagyománya, kultúrája a marketingnek és az iskolákban sem tanították.

Nézz úgy a céged marketingjére, mint egy kényes, babusgatásra váró virágra. Azt is folyamatosan táplálni, gondozni kell, hogy a legtöbbet hozhasd ki belőle. A legjobb eredményt akkor tudod elérni, ha az összes szükséges alkotó elem rendben van, ép és egészséges.

Mi kell a szép virághoz és a marketinghez? Először is fontos a jó föld, a táptalaj és jó mag, ami a biztos alapot adja. Bár mondják, hogy a jó mag a porban is kikél, de mennyivel szebb virág nő minőségi földben! Hosszú távon csak a minőség működik, egyszer-egyszer talán el lehet adni kukába való virágokat is, de hosszú távon nem megy. Fontos tehát, hogy legyenek minőségi termékeid, virágaid, jó híred, mert enélkül tényleg csak kidobott pénz lesz minden marketing költség. És ha már megdolgoztál érte, hogy legyenek minőségi, egyedi virágaid, tálald is megfelelő módon. Minden sokkal szebben mutat egy rendezett, méltó környezetben.

Ahogy a kis magvakat el kell szórni a földben, úgy kell neked is elhinteni a céged létezését minél több helyen. Nem elég, ha bérelsz egy üzlethelyiséget, bevásárolsz virágokból és várod a jó szerencsét. Az üzletedet meg kell ismertetni a leendő vásárlóiddal. A környéken élőkkel és dolgozókkal a helyi lehetőségeket kihasználva, pl. cégtábla, reklámfelirat, szórólap, újsághirdetés, stb, a szélesebb körrel az interneten, minimum egy Facebook oldal létrehozásával. Még jobb, ha egy honlapra és/vagy egy webáruházra is be tudsz ruházni, és ha igen, akkor a hírlevelezést semmiképp ne hagyd ki. Saját youtube csatorna is jól segíti az üzlet ismertségének növelését.

A kis csírázó magot továbbra sem hagyhatod magára, folyamatosan öntözni, táplálni, gondozni kell. Időnként hallatni kell a hangodat, kommunikálni kell a vásárlókkal, hogy ne felejtsenek el és folyamatosan nőjön is számuk. Ahogy a virágok igényei eltérőek, úgy a különböző marketing eszközök is eltérő gyakoriságú beavatkozást igényelnek. Míg újság hirdetéseket elég csak a nagyobb virágos ünnepek előtt feladni, hírlevelet küldeni és videót feltölteni havi 2-3 alkalommal érdemes, míg a Facebook oldalra naponta célszerű új tartalmakat feltenni.

flower-659051_1280

Ha mindent jól csináltál a dédelgetett virágod egyre terebélyesebb és szebb lesz. Nő a vevőid száma, a nálad elköltött pénz mennyisége és ezzel a bevételed. Nem mondom, hogy egyszerű és gyors folyamat, sőt nem is ingyenes, minimum a saját idődet rá kell szánni. Kemény munkával érheted csak el, hogy virágzó üzleted legyen. Az örök igazság a marketingben is érvényes, vetés nélkül nincs aratás.

Oszd meg bátran, ha úgy gondolod, másnak is hasznos lenne ez a bejegyzés.

Tetszett a cikk? Kövesd a Virágos Marketing Tippeket a Facebookon, hogy ne maradj le semmiről és iratkozz fel a Hétfői papírusz hírlevélre, hogy már hétfő reggel inspiráló tippeket kapj az üzleted felvirágoztatásához.

 

4 hozzászólás

  1. Istvan B. szerint:

    Kedves Jocó,

    értékelem a törekvését, közérthető nyelvezetét (a szájbarágós szöveg már önmagában is jelzi a célcsoportot amelynek szól) és nem áll szándékomban megbántani, de amit ön marketingnek nevez az bizony távol áll a lényegtől.
    Láthatóság, drága/olcsó termékek elhelyezése, reklámanyag, image kiallakítás, ár-diszkrimináció és reklámkommunikáció csak néhány része a bolti-marketingnek amire nagyon nagy hangsúlyt kell fektetni.

    Amennyiben anyagát egy piaci árusból lett boltosnak szánta, akkor neki biztos eladható, de ez még nem jelent egyben szakmaiságot is.

    • Nagy Jucó szerint:

      Kedves István!
      Köszönöm a hozzászólást.
      Jól gondolja, az írást valóban nem doktori disszertációnak vagy akadémiai székfoglalónak szántam.
      Ez csupán egy gondolatébresztő a virágüzlet tulajdonosoknak, hogy nem kell megijedni a marketingtől és egyszerűbb, mint gondolnák.
      És nem utolsó sorban a marketingtevékenységet nem kampány jelleggel kell űzni.
      A visszajelzések alapján elérte célját és számomra ez számít.
      Virágos szép napot kívánok!
      Nagy Jucó

  2. Balaskó Mária szerint:

    Mindig kíváncsian várom az újabb fejleményeket,

    • Nagy Jucó szerint:

      Köszönöm Mária! Igyekszem a továbbiakban is új és hasznos dolgokat írni.
      Virágos szép napot kívánok:
      Nagy Jucó