Mielőtt webáruházat nyitnál – Tényadatok a webáruházakról

Többektől hallottam, hogy webáruház nyitásán gondolkodnak. Valóban jó lehetőségnek tűnik. A legnagyobb gond nem is a megnyitással szokott lenni, bár azért is a pénztárca fenekére kell nyúlni. Ha kész a webáruház, azt üzemeltetni, karbantartani kell. A kiszállítás megoldása sem egyszerű, mert egyáltalán nem biztos, hogy érkezik annyi megrendelés naponta, amiből a saját szállító költségeit (bér, járulékok, benzin, autófenntartás, stb) ki tudjuk gazdálkodni. Forgalmas napokon, pl. Anyák napján pedig lehetséges, hogy egy futár nem győzi a hatalmas mennyiséget. Marad tehát a futárszolgálat igénybevétele, ami olyan kényes termékeknél, mint a vágott virág, szintén nem egyszerű és elég költséges. A vevők pedig igen árérzékenyek, nem szeretnek a szállításért közel annyit fizetni, mint a virágokért.

A webáruházak másik fontos kihívása a látogatószerzés.Csupán azért, mert egy csili-vili honlapra felkerült az árukészleted még nem lesznek látogatóid a webáruházban, vásárlóid pedig főleg nem. Látogatókat csak fizetett hirdetésekkel, értékes tartalommal tudsz szerezni, de ezekről majd később írok bővebben.

Nézzük milyen tények szólnak a webáruház indítása mellett!

Mire számíthatsz, ha webáruházat nyitsz?

Kétség kívül az internetes kereskedelemé a jövő.2014-ben a webáruházak forgalma egy év alatt majd 30 %-kal növekedett, az idei évben pedig még jelentősebb növekedés várható. Az internetes kereskedelem drasztikus emelkedése azért is szembeötlő, mert a hagyományos kereskedelem terén nem hogy növekedés nem volt tapasztalható, de pár százalékkal vissza is esett a forgalom. Logikus lenne tehát, hogy webáruházat nyiss. Való igaz, az internetes kereskedelem már nemcsak egy kecsegtető lehetőség, sok esetben a hosszútávú versenyképesség záloga.

Az internetes kereskedelmi szokásokat kutató eNET felméréséből kiderül, hogy a hazai internetes forgalom növekedése folyamatos, a recesszió hatásai nem érvényesülnek. A magyar webáruházak 2012-ben 177 milliárd Ft-os, míg 2013-ban több, mint 200 milliárd Ft-os kiskereskedelmi forgalmat bonyolítottak, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,7%-a. Ezt a forgalmat sikerült 2014-ben 30%-kal túlszárnyalni, ami igen szép teljesítmény.

2015-ös évre vonatkozóan még biztatóbbak a kilátások. Szakértők egybehangzó véleménye szerint a márciusban életbe lépett vasárnapi zárva tartás egyértelműen a webáruházaknak fog kedvezni.

Az utóbbi években egyre több kereskedő, illetve gyártó kisvállalkozás nyit saját webáruházat. Napjainkban 5-6000 magyar nyelvű webáruház érhető el, amelyből kb. 4500 a Magyarországon bejegyzett és aktív cégek száma. Virág-, és ajándék kereskedelemmel több, mint 200 webáruház foglalkozik. A szám napról napra nő.

Még mielőtt nagyon belelkesednél, azt is hozzá kell tenni, hogy a webáruházi forgalom 90%-a a 100 legnagyobb webáruháznál realizálódik, az összes többi webáruház osztozik a maradék 10%-on.

Az általános internetezési szokások kihatnak az internetes vásárlásokra is. Ma a magyar lakosság több, mint a fele internetezik rendszeresen, míg 2010-ben a 14-74 év közötti magyar lakosságból csupán 3,6 millió fő (a teljes népesség 42%-a) töltött internetezéssel havonta legalább 1 órát. Minden harmadik ember vásárolt már valamilyen terméket vagy szolgáltatást az interneten. Pár éve még a férfiak internetezési aránya jóval nagyobb volt, mint a nőké. Az internetes vásárlók férfi-nő aránya 2013-ban már elérte az 50-50%-ot, és a hölgyek internetes vásárlási hajlandósága évről-évre jobban nő, mint a férfiaké.

Ma már mindent el lehet adni az interneten. A vevők már olyan cikkeket is megvásárolnak, melyeknél korábban szükségét érezték, hogy személyesen megnézzék, felpróbálják. Pár éve a ruha és főleg a cipő vásárlás elképzelhetetlen volt, ma viszont már ezek a boltok is jól mennek.

Az internetes kereskedelem bevételei a hagyományos kereskedelemhez hasonlóan az év utolsó két hónapjában csúcsosodnak ki. Az online bevételek 23%-a a karácsonyi időszakban realizálódik.

e-commerce-402822_1280

Milyen előírásoknak kell megfelelni?

Az e-kereskedelmet a hatályos jogszabályok nem említik önálló kereskedelmi formaként. Egy webáruház működtetése nem engedély köteles, nem kell hozzá kereskedelmi végzettség, csak bejelentési kötelezettségek vannak. Az e-kereskedelem indítását az értékesítendő áruk körével az illetékes jegyzőnél formanyomtatványon kell bejelenteni. Ezt akkor lehet megtenni, ha már kész a webáruház felülete, azaz le tudják ellenőrizni, hogy minden törvényi előírásnak megfelel-e a webáruház. Az eljárásnak egyszeri 3.000 Ft-os díja van.

Az adatvédelmi hivatalhoz (NAIH) akkor van bejelentési kötelezettség, ha a rendelés regisztrációhoz kötött vagy az adatokat egyéb okból is nyilvántartják, pl. hírlevél küldésre, akciózásra is használják. Adatvédelmi bejelentés nélkül kizárólag a vásárlás teljesítéséhez szükséges adatokat szabad bekérni (név, cím, telefonszám, email cím, stb), de ezeket a vásárlás befejezése után nem szabad felhasználni és tárolni.

Az interneten nem árulható termékek köre szűk, mint pl. a dohány, veszélyes kémiai anyagok, fegyver, lőszer, stb. Különleges előírások vonatkoznak a felnőtt tartalmas webáruházakra (pl. szexshopok). Minden webáruház honlapján kötelező jelleggel szerepeltetni kell a vásárlásra vonatkozó általános szerződési feltételeket, az adatvédelmi nyilatkozatot, a fogyasztó jogait és a vételtől való elállás lehetőségeit.

Ha a webáruházhoz fizikai bolt, telephely is tartozik, akkor az ÁNTSZ felé is nyilatkozni kell. (hol van, mekkora a raktár, hogyan történik a kiszállítás, vannak-e alkalmazottak,, honnan szerzed be a termékeket, stb).

Amennyiben növényvédő szereket vagy jövedéki termékeket is árulni akarsz, akkor ezek szakhatósági engedélyét is be kell szerezni.

Úgy gondolom, hogy ezeket a tényeket érdemes átgondolni mielőtt belevágsz a webáruház nyitásba. Az sem minden, hogy saját vagy bérelhető webáruházat nyitsz-e. Hamarosan ennek a komoly döntésnek a meghozatalához is adok némi támpontot.

Tetszett a cikk? Kövesd a Virágos Marketing Tippeket a Facebookon és iratkozz fel a Hétfői papírusz hírlevélre, hogy már hétfő reggel inspiráló tippeket kapj az üzleted felvirágoztatásához!

Köszönöm a megosztásokat!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Nézd meg ezeket is!

Tetszett a cikk? Kövesd a Virágos marketing tippeket a Facebookon. Szívesen beszélgetnél másokkal marketing ötletekről és/vagy kérdéseid vannak, amire szeretnél választ kapni? Csatlakozz a Virágos marketing tippek zárt csoporthoz, hogy együtt ötletelve még eredményesebb lehess!  

Iratkozz fel a Hétfői papírusz hírlevélre, hogy már hétfő reggel inspiráló tippeket kapj az üzleted felvirágoztatásához!

Hétfő papirusz hírlevélre feliratkozás
Az adatok megadásával kinyilvánítod, hogy kéred a hírleveleket. A hírlevél feliratkozás két lépéses, úgynevezett Opt-in rendszerben történik, az első emailben küldött linkre kattintással válik véglegessé.
Adatkezelési tájékoztatót megismertem, a felhasználási feltételeket elfogadom
*= kötelező
A feliratkozáskor megadott emailt bizalmasan kezelem, azt csak is a Hétfői papirusz hírlevelek küldésére használom. A címeket nem adom át harmadik félnek. További információkat az Adatkezelési tájékoztatóban találsz.

A weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt. További információ

Az Uniós adatvédelmi törvény értelmében tájékoztatlak, hogy a balkonada.hu honlapon "cookie"-kat, magyarul vagy "sütiket" használunk. A sütik kicsi, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el a számítógépeden, hogy minél egyszerűbbé és személyre szabottá tegye számodra a böngészést.
A sütiket bármikor letilthatod vagy újra engedélyezheted a böngésző beállításaiban. Amennyiben a tiltást nem teszed meg, illetve ha a "Rendben" feliratú gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

További információért a sütikről és az adatkezelésről kattints az alábbi linkre:
Adatkezelési tájékoztató

Bezárás