Milyen a jó reklámszöveg?

A Facabook oldalon feltettem kérdésemre, hogy miről olvasnátok legközelebb a blogon, a legtöbb szavazatot a milyen a jó reklámszöveg téma kapta. Egyszerűen azt lehetne válaszolni a kérdésre, hogy a jó reklámszöveg hatásos, vagyis eléri a célját.  Egyszerű, érthető és jól konvertál, vagyis pont azt teljesíti, amiért létrehozták. Pont annak és pont úgy szól, azt a reakciót váltja ki, amit megálmodtuk. Eltalálja, megérinti az embert és cselekvésre készteti.

A szövegírás kreatív tevékenység, rá kell hangolódni, vannak időszakok, amikor jobban megy és vannak, amikor kevésbé. Mindenképp hagyj elég időt rá. Ha megírtál egy szöveget, akkor azt pihentesd, másnap nézz rá újra a javítsd. A közben eszedbe jutó gondolatokat vésd fel egy papírra és az átnézésnél ezeket is vedd elő, gondold át újra, hova és hogy lehetne beépíteni a szövegbe.

Kinek írunk reklámszöveget?

A reklámszövegírásra nincsenek egyértelmű receptek, nem minden működik minden célcsoportra. Az csak álom, hogy olyan reklámszöveget tudunk írni, ami minden korosztályt, eltérő élethelyzetben lévő embert, férfit és nőt egyaránt megérint. Dőreség azt hinni, hogy a reklám alapján majd mindenki rohan vásárolni. A reklámszöveg írásnál meghatározó a célközönség ismerete, hogy az Ő nyelvükön tudjunk kommunikálni. Ebből következik, hogy a célpiacot kisebb homogén (egynemű, azonos tulajdonságokkal rendelkező) egységekre kell bontani, azaz szegmentálni kell. A szegmentálás történhet nem, kor vagy bármi közös jellemző alapján.

A szétbontás után már könnyebben meghatározható az az érzelmi állapot, problémakör, amivel a célcsoportnál eredményt érhetünk el. Másként kell szólni pl. a férfiakhoz, akik az imádott nőnek keresnek virágot és másként a házi asszonyhoz, aki a lakását, kertjét szeretni egy kis virággal otthonosabbá varázsolni. Ugyanannak a célcsoportnak is másként kell eladni két eltérő terméket. Másképp, más hangulatra, érzelemre alapozva kell hirdetni pl. egy adventi koszorút, mint egy hallottak napjára szóló sírcsokrot.

Hogyan írjuk?

A szöveg mindig legyen érthető, világos, lehetőleg kerüld az idegen szavak használatát. Nagyon fontos hangsúlyt fektetni a helyesírásra is. Igen csak illúzió romboló egy helyesírási hibáktól hemzsegő szöveg.

A reklám két fő eleme a címsor és a tartalmi szöveg. A jó címsor felkelti az érdeklődést, valami hasznot ígér vagy hírt, információt közöl. A címsor frappáns és rövid, 10 szónál nem hosszabb legyen.

A tartalmi résznél fontos az egyszerűség, érthetőség és megjegyezhetőség. Frázisok puffogtatása helyett üdvözítőbb az egyedi, de egyértelmű nyelvezet használata. Reklámszöveggel is csak úgy lehet kitűnni, ha az valamiben más mint a többi. Az elcsépelt közhelyekkel teli reklámra senki nem kapja fel a fejét. A tucat dolgok vajmi kevés embert érdekelnek. A szövegbe ne írj megcáfolható tényeket és mindenki által szeretettel használt, ezért hitelét vesztett kifejezéseket, mint pl. “a város legjobb”, a “kiváló minőség”, “megbízható szolgáltatás”, stb.

A reklámszöveggel az érzelmekre kell hatni, az olvasó kimondott vagy ki nem mondott problémájára kell egyértelmű választ adni.  Úgy kell fogalmazni, hogy azzal más választási lehetőség fel sem merüljön az olvasóban, csak is a mi termékünket, szolgáltatásunkat tartsa üdvözítőnek. Tévhit az gondolni, hogy elég egy-két húzó szót beírni a reklámszövegbe és az használ. Egyszerű szavakkal, lényegre törően kell fogalmazni.

Arra kell törekedni, hogy ne alakuljon ki a vevőben az ugyan már, ez már megint rám akar sózni valamit érzés. Meg kell ragadni a figyelmét és elérni, hogy végig is olvassa, hiszen csak így tudja meg a reklámszöveg üzenetét, így van esély arra, hogy a kívánt hatás sem marad el.

A reklámszövegírásnál fontos szempont, hogy “önazonos” legyen. Akár Te írod a reklámszöveget, akár valakit megbízol vele, a szöveg tükrözze az üzlet hitvallását, értékrendjét, összhangban legyen az üzlet stílusával, hisz csak így tud hiteles lenni.

Fontos az érthetőség. Ne írj szakmai szavakat, mert azokat az átlag ember és így a célcsoportod sem érti. A többség nem tudja  pl,, hogy mi az az oázis, krizi, stb.

Úgy írj, hogy az olvasó azt érezze, hogy valóban neki szól a szöveg. Az Ő szavaikat használd és próbálj személyesen az olvasóhoz szólni. Egyes számban fogalmazz, ne többes számban, tehát Önök helyett Ön, Ti helyett pedig Te legyen a megszólítás szava.

Hatásos a szövegbe egy történet beleszövése, amiben magára ismerhet az olvasó. Úgy érezheti, mintha ezt épp róla írták volna, neki szólna és a megoldás is itt lenne a problémájára.

Nagyon jó eredményt lehet elérni, ha a szép jövőt ecseteljük és képzeltetjük el az olvasóval, pl. “a nagyi mosolya és könnyben úszó szemei, amikor a kis unokáktól átveszi az anyák napi ajándékot”.

Hova írjuk?

A reklámszöveg terjedelmét nagyban meghatározza, hogy hol fog megjelenni.

A reklámszöveg tipikus megjelenési területei:

  • Facebookra poszt,
  • Adwords vagy Facebook hirdetés,
  • termék bevezetéshez honlap,
  • hírlevél,
  • szórólap,
  • rádió, televízió,
  • kiállítás molinója.

A reklámszöveg felhasználása tehát elég széleskörű. Talán meglepő, hogy azt mondom, hogy   webáruházba nem kell reklámszöveg. Azt, hogy a webáruházba minél többen eljussanak támogatjuk reklámszöveggel pl. a Facebookon, az Adwordsben, hírlevélben. Ezek segítik, hogy webáruházban minél több látogató legyen. Az emberek már úgy érkeznek a webáruházba, hogy valami már felkeltette az érdeklődésüket, tehát őket már nem “megragadni” kell, hanem magával a termékkel, tényekkel meggyőzni. A webáruházban a reklámszöveg helyett a tényekre, részletes leírásra és jó minőségű képekre van szükség.

A webáruházba látogatók másik nagy csoportja az lehet, akik az internetes keresők (pl. Google) találataiból érkeznek. Ahhoz, hogy a keresőkből látogatóink legyenek, értékes tartalmakra, hasznos információkra van szükség, amik bevonzzák a látogatókat az oldalra. Az ilyen tartalmak nem a reklámszöveg kategóriába tartoznak, ezeknek más a céljuk és írásuknál is más szempontokat kell érvényesíteni. De erre majd egy későbbi bejegyzésben visszatérek.

Összességében az mondható tehát, hogy a jó reklámszöveg tényszerű, őszinte és ütős. Mint mindenhez, a reklámszövegíráshoz is sok gyakorlás kell, Az először suta szövegek egyre jobbak lesznek. Kezd el most!

Tetszett a cikk? Kövesd a Virágos Marketing Tippeket a Facebookon és iratkozz fel a Hétfői papírusz hírlevélre, hogy már hétfő reggel inspiráló tippeket kapj az üzleted felvirágoztatásához!