Partnerprogram legyen vagy ne legyen?

Pár éve nagyon nagy várakozással harangozták be a partnerprogramokat (affiliate program), mint egy szuper marketing eszközt. Sokan tényleg láttak benne fantáziát és ideig-óráig működött is, mára viszont megváltoztak az internetezési szokások, így nem igazán ajánlom virágküldő szolgálatoknak, webáruházaknak, hogy partnerprogramba vágjanak és ettől reméljenek több vásárlót. Nézzük az érveket!

Mi az affiliate vagy partnerprogram?

Affiliate vagy magyarul partnerprogram egy szerződéses megállapodás. A programban résztvevők tovább ajánlják a program tulajdonosának termékét, cserébe az ajánlásnak köszönhető vásárlások után jutalékot kapnak a program tulajdonosától. A terméket vagy szolgáltatást árusító partner (angolul “vendor”), pl egy webáruház jutalékot ajánl fel olyan partnerek (angolul “Affiliate”) számára, akik a honlapjukon megjelentetik a vendor hirdetését és ezzel vevőket közvetítenek felé.

Tehát a webáruház jutalékot fizet a szerződött honlap tulajdonosának a honlapról érkezett vásárlások után.

A fizetés történhet:

  • %-os formában, általában a vásárolt áru 5-30%-ban határozzák meg az összeget,
  • fix összegű megállpodással, pl. vásárlásonként 1.000 Ft.

A kifizetés számla ellenében, meghatározott minimum összeg túllépése esetén (Pl. 5.000 Ft/hó) történik. Mivel az emberek többsége nem azonnal vásárol, általában 10 naptól 3 hónapig terjedő követésben állapodnak meg. A jutalék általában egyszeri, de lehet ismétlődő is, amikor ugyanannak a vevőnek az újabb vásárlásai után is fizet jutalékot a vendor. Ilyenkor a százalékok már alacsonyabbak, jellemzően 3-10%-kal találkozunk.

 

Mi kell a partnerprogramhoz?

A partnerprogram működéséhez egy szoftverre van szükség a webáruház részéről. A vásárlások nyomon követése ezen keresztül történhet. A szoftver végzi el a partnerek azonosítását (árusító, közvetítő, vevő) a pénzügyi tranzakciókat és a jutalékok kiszámítását. Az azonosítás a hirdetést elhelyező honlapra kirakott kódolt linkek és a vásárló gépére küldött cookiek (sütik) segítségével történik.

A partnerprogram kezelő szoftver természetesen nincs ingyen, arra be kell ruházni. Ha már meg van a szoftver, akkor indulhat az affiliate partnerek felkutatása. Ez nem egy egyszerű feladat, hisz igen nehéz olyan partnereket találni, akik rendszeresen vevőket tudnak szállítani. Ha a hazánkban általánosnak mondható 1-2%-os konverziós rátával számolunk, akkor egy vásárláshoz legalább 50-100 látogatónak kell a webáruházba érkeznie, ami azt jelenti, ha az eredeti honlapnak is átlagos a konverziós rátája, akkor az 50-100 átkattintó látogatóhoz 5000-10000 látogatóra van szükség. Ahhoz pedig, hogy a havi fizetési limitet elérje, ennek 5-10-szeresét kell produkálnia.

Hazánkban igen kevés olyan honlapot találunk, aminek napi ezer fölött van a látogatottsága és azt nem saját termékeinek árusítására használja, hanem partnerprogramos hirdetésekre. A nagy látogatottságú honlapok, hírportálok partnerprogram helyett szívesebben tesznek ki inkább fix összegű vagy megtekintés alapú banner hirdetéseket, hisz azzal is kereshetnek legalább ennyit és az változatos is, többféle érdeklődésű embert érinthet meg és a látogatók nem mindig ugyanavval a képpel szembesülnek, így nagyobb eséllyel kattintanak. Egy ilyen látogatottsághoz rendszeresen frissülő, rengeteg jó tartalomra vagy a honlap hirdetésére van szükség, ami jóval többe kerül, mint amit a partnerprogrammal keresni tudnak.

Ha sikerül is néhány reményteljes partnert találni, a jutalékon túl a programnak vannak további költségei. Nem elég csak értesíteni a partnert a jutalék összegérő és hogy mennyiről állítson ki számlát, majd fizetni a jutalékot. A bannereket, hirdetési szövegeket legalább negyedévente cserélni kell.

A partnerprogram leginkább egy nagykereskedő-kiskereskedői viszonyhoz hasonlítható. Túl sok sikeres partnerprogram nincs hazánkban. Ahol viszont működik, ott mindenhol egy csapatként együttműködve segítik egymást a partnerek, pont úgy támogatják egymás munkáját, mint egy nagyker-kisker kapcsolatnál.

Nem elég tehát megállapodni egy affiliate partnerrel, a kapcsolatot folyamatosan ápolni kell. A termék vagy szolgáltatás tulajdonosának promóciós eszközök biztosításával is segítenie kell a partnerprogram működését, mint például:

  • banner hirdetések,
  • előre megírt reklámszövegek,
  • előre megírt cikkek,
  • egyéb értékesítéshez használható grafikák.

Mindent egybe vetve azt tudom tanácsolni, hogy akinek nem volt eddig partnerprogramja, ne most akarjon belevágni. A jutalékra kifizetendő 1.000 forintokat és plusz költségeket költse inkább jól célzott és megfogalmazott Facebook vagy Adwords hirdetésre, hírlevél feliratkozók szerzésére, azzal hosszú távon sokkal jobban jár.

Akinek pedig van már partnerprogramja, az vegye fel a jelenlegi partnereivel a kapcsolatot és beszéljék át közösen, hogy tudnák a kapcsolatukat szorosabbra fűzni, mit tudnának közösen tenni azért, hogy a partnerprogram jobban működhessen és mindkét fél több bevételt könyvelhessen el a programból.

Neked van partnerprogramod? Szívesen meghallgatnám a tapasztalataidat.

Oszd meg bátran, ha úgy gondolod, másnak is hasznos lenne ez a bejegyzés.

Tetszett a cikk? Kövesd a Virágos marketing tippeket a Facebookon, hogy ne maradj le semmiről, csatlakozz a Virágos marketing tippek csoporthoz, ahol bátran kérdezhetsz és iratkozz fel a Hétfői papírusz hírlevélre, hogy már hétfő reggel inspiráló tippeket kapj az üzleted felvirágoztatásához.