Honlapkészítés előtt ezeket gondold át

Honlapkészítés előtt állva gyakorta elmarad a tervezés, aminek aztán komoly következményei lesznek. Sokan abba a hibába esnek, hogy megvásárolják a domain nevet, megálmodnak egy csillogó-villogó, néha zenélő honlapot, aztán megcsináltatják valakivel és azt hiszik ettől aztán majd dől a lé.  

honlapkészítés előtt

Kevesen veszik figyelembe, hogy egy honlapnak többnyire nem az elkápráztatás a feladata, hanem az eladás. Sokkal fontosabb, hogy minden eszközön (tablet, mobiltelefon is!) egyszerűen használható legyen, gyorsan betöltődjön és az odaérkező minden szükséges információt megtaláljon. És persze legyenek odaérkezők. Attól, hogy egy honlap elkészül még nem feltétlen lesznek látogatói.

 

Összegyűjtöttem néhány alapvető kérdést, amit a honlap készítés előtt mielőbb érdemes tisztázni magunkban. Ahhoz, hogy a végeredmény megfelelő legyen nem csak a honlap kinézetével kell tisztában lenni. Fontos tudni, hogyan és mennyiből tudod majd üzemeltetni, látogatókat szerezni, eladásra ösztönözni, stb. Nagy hiba csak a honlap készítés költségeivel számolni, egy honlapra folyamatosan költeni kell, hogy az működni tudjon. És itt elsősorban az évi párezer forintos domain és tárhely díjra gondolok.

 

Akár új honlapot készíttetsz, akár egy régi honlap „kozmetikázásáról” van először is válaszold meg a legfontosabb kérdéseket.

 

Honlapkészítés előtt válaszold meg:

Kinek szól a honlap és hogyan szolgálod ki őket?

A honlapot többnyire nem a magad örömére készíted. Annak tehát úgy kell kinézni, amilyet a célközönség elvár. Nem az a döntő, hogy neked mi tetszik, hanem hogy mi ragadja meg az oldalra látogatókat. A honlap ügyfélszerzést, vevőszerzést, tehát értékesítést szolgál, ezért azokat az információkat kell megmutatni, amit a leendő vevőid várnak. Róluk kell, hogy szóljon az oldal és nem rólad, nem a cégedről. Az oldal felépítésének és designjának azt kell szolgálnia, hogy az oldalon az olvasó mindent egyszerűen megtaláljon, minden kérdésére megtalálja a választ és minden kételye elmúljon böngészés közben. Ez meghatározza a főoldal kinézetét, a menü struktúrát és a további oldalakat, esetleg szolgáltatásokat.

 

Mi a honlap célja és hogyan éred ezt el?

Más weboldalra van szüksége egy egyboltos virágüzletnek, mint egy virágküldő szolgálatnak. Helyi vállalkozásoknak egy egyszerűbb honlap is megfelel, ahol bemutatod tevékenységedet és elérhetőségedet. A virágküldő szolgálat esetében egyedi funkciókat, teljes folyamatokat is be kell építeni a rendszerbe (pl. bankkártyás fizetés, paypal, szállítási díj kalkulátor, stb). A fő cél meghatározza a módot is, arra kell fókuszálni, terelni a vevőt, amit elszeretnél érni (pl. vásárlás, írásos ajánlatkérés, telefonos kapcsolatfelvétel, stb). Kalkulálni kell a vevőszerzés költségeivel, mint pl. hirdetés, Facebook oldal üzemeltetés, hírlevélküldés, stb.

 

Milyen designra lesz szükséged?

Bár nem a desing (kinézet) a legfontosabb egy honlapnál, ha van a cégnek logója, arculata, akkor ezeket az elemeket meg kell mutatni a honlapon is, hisz a honlap a marketingkommunikáció fontos felülete. Ideális, ha a weblapba az arculat úgy illeszkedik, hogy az fel sem tűnik, egységes képet alkot és erősíti a honlap céljának megvalósulását. Az arculati elemek a bizalomépítésben is fontos szerepet játszanak.

 

Milyen tartalom kerül rá?

Bármilyen céllal jön létre a honlap hasznos információkat kell tartalmaznia ahhoz, hogy „eladja magát”. A látogatókat hosszútávon csak értékes tartalommal lehet szerezni és ez szükséges ahhoz is, hogy a látogatókból vevők váljanak. Nem elég az induláskor néhány, innen-onnan összeollózott szöveges és képes tartalmat feltenni az oldalra, a pezsgő weboldalhoz rendszeresen frissülő tartalmakra is szükség van.

 

Ki frissíti majd az oldalt?

Ha nincs a honlapon blog, vagy változó kínálatú webáruházad lesz, akkor is előfordul, hogy újabb információkat kell elhelyezni rá (pl. rendkívüli nyitva tartás, ünnepekkel kapcsolatos aktuális információk, stb). Jó előre végig gondolni, hogy ezt ki fogja majd csinálni, kinek lesz hozzá ideje és szaktudása.

 

Ki foglalkozok majd az elemzésekkel, hirdetésekkel?

A honlap céljainak elérése érdekében rendszeres monitorozásra, tesztelésre és beavatkozásra van szükség. Érdemes előre tisztázni, hogy ki tudja majd kezelni a hirdetéseket, elemezni az analitikákat, ezekből következtetéseket levonni és teszteléseket, módosításokat végrehajtani.

 

Ki fogja karbantartani a honlapot?

Egy honlapon adódhatnak olyan javítani, fejleszteni való dolgok, amit nem tudtok házon belül megoldani, hanem fejlesztőhöz kell fordulni vele. Fontos, hogy legyen egy ember, aki gondoskodik az esetleges hibák gyors, zökkenőmentes elhárításáról (pl. hackertámadás). Legjobb, ha a módosításokat az oldal eredeti létrehozójára bízod, pl. karbantartási szerződéssel, aminek díját már előre betervezed, mert igen nehéz olyan embert találni, aki szívesen belenyúl más ember kódjába.

 

Sorolhatnám még a kérdéseket, de szerintem ezek a legfontosabbak, amiket már jó előre végig kell gondolnod és készülni rájuk, hogy ne érhessenek meglepetések. Ezekre válaszolva meg tudod tervezni, hogy mennyi munkát és pénzt kíván majd a honlap működtetése.

 

Tetszett a cikk? Kövesd a Virágos marketing tippeket a Facebookon, hogy ne maradj le semmiről és iratkozz fel a Hétfői papírusz hírlevélre, hogy már hétfő reggel inspiráló tippeket kapj az üzleted felvirágoztatásához.

 

Szívesen beszélgetnél másokkal marketing ötletekről és/vagy kérdéseid vannak, amire szeretnél választ kapni? Csatlakozz a Virágos marketing tippek zárt csoporthoz, hogy együtt ötletelve még eredményesebb lehess!

Nézd meg ezeket is!

You may also like...